Kweepeer II

In een vorige blog (Kweepeer I) had ik het al aangekondigd…van de kweeperen heb ik behalve aanmaaklimonade en membrillo ook een stoofschotel met lamsvlees, saffraan en kweepeer. De stoofschotel komt uit het kookboek Sirocco van de Britse Sabrina Ghayour.

Het recept heb ik een beetje aangepast. In het recept moest de kweepeer rauw in een koekenpan aangezet worden in een beetje olie en dan het laatste half uur mee pruttelen in de stoof. Dat leek mij voor een kweepeer wat aan de korte kant. Ik heb de kweepeer daarom een uurtje voorgekookt… img_5277

Het recept voor de lamsstoof…

Voor 4 personen heb ik gebruikt:

  • 800 gram lamsnek zonder bot en in kleine stukjes gesneden
  • 2 kweeperen, uurtje voorgekookt in kleine stukjes
  • 2 grote gesnipperde uien
  • eetlepel kurkuma
  • eetlepel kaneel
  • 2 eetlepels honing
  • plukje saffraan
  • citroensap (van een halve citroen)
  • 150 gram gele spliterwten
  • 7 dl kokend water
  • zout, peper

Eerst de ui in een beetje olie laten zweten. Daarna het lamsvlees 5 minuten bij de uien doen en rondom een beetje laten kleuren. Kurkuma, kaneel toevoegen en zorgen dat dat het vlees een beetje een jasje geeft. Dan de saffraan, honing en citroensap toevoegen. Daarna met kokend water en een beetje zout aftoppen, zodat het vlees onder staat. Zo een uurtje laten pruttelen en dan lekker even wat anders gaan doen…(lezen, dansen, was vouwen, blogje schrijven, kletsen etc.)

Na een uurtje doe je de spliterwten bij het lamsvlees en voeg je eventueel nog wat extra water bij. Als je de kweeperen niet al voorgekookt hebt, is dat nu het moment om te gaan doen.

Als de spliterwten een uurtje gehad hebben, kun je de kweepeer toevoegen en nog een half uurtje mee laten sudderen. Nog wat peper en zout, if you want, en dan is het klaar. Ik geef bij de stoof pilav of rijst en een knapperige salade met munt.

img_5282Wie dacht dat ik nu klaar was met de kweepeer….Nee. Ik heb van de aanmaaklimo van de kweepeer nog een heerlijke ‘mocktail’ gemaakt. Die zal ik nog een keer met jullie delen in Kweepeer III.

Plaats een reactie